Aquazone Project Team 31 Οκτωβρίου 2010 #1 Share 31 Οκτωβρίου 2010 Ξεκίνημα της ιδέαςΈνα βροχερό πρωινό του Οκτώβρη είχα μια “εισβολή” από τους Ανδρέα (Andreas Kika) και Ορέστη (Salamander), για καφέ.Κάθε συνάντηση με τον Ανδρέα είναι μια περιπέτεια… σαν επεισόδιο του Star Trek για να εξερευνηθούν νέοι κόσμοι και πολιτισμοί, έτσι και αυτή δεν έμενε να ήταν διαφορετική.Μεταξύ των άλλων “έπεσε” η ιδέα να κατασκευάσουμε και οι τρεις μας, αλλά ο καθένας ξεχωριστά, το δικό του project για ένα pico-reef με γνώμονα το χαμηλό κόστος.Άλλο που δεν θέλαμε !… χαρτιά, μολύβια, χάρακες, υπολογισμούς και ένα σωρό ιδέες.Αυτές τις ιδέες λοιπόν θέλουμε να τις κάνουμε πράξεις, να τις μοιραστούμε μαζί σας ώστε ο καθένας σας να μπορεί να αποκτήσει ένα χαμηλού κόστους pico-reef των 10 λίτρων περίπου και να σας δοθεί η δυνατότητα να έχετε μια “χούφτα” υφάλου στο χώρο σας.Και όπως λένε στη βράση κολλάει το σίδερο, δόθηκαν οι παραγγελίες για τζάμια και αρχίσαμε την έρευνα για τον εξοπλισμό που θα μας εξυπηρετούσε.Η ιδέα…...ήταν να ξεκινήσουμε με το ενυδρείο το οποίο να κατασκευάσουμε μόνοι μας, χωρίς περιορισμούς στον τρόπο κατασκευής και στυλ, αρκεί να κρατούσαμε το όριο των +/-10 λίτρων, αλλά και με γνώμονα το χαμηλό κόστος χωρίς επιπτώσεις στη λειτουργικότητα.Να ήταν σε θέση δηλαδή να υποστηρίξει τους ζωντανούς οργανισμούς, να ήταν πρακτικό και συνάμα όμορφο.Το όλο εγχείρημα δεν είχε ανταγωνιστικό χαρακτήρα, αντιθέτως μάλιστα, μοιραστήκαμε ιδέες, προτάσεις και συμβουλές και αφού διαχωρίσαμε το στυλ που θα αναλάβει ο καθένας μας, ξεκινήσαμε!!!Οι λόγοι……για αυτό το εγχείρημα ήταν να δώσουμε την ευκαιρία σε όσους θέλουν να έχουν ένα μικρό (pico-reef) θαλασσινό ενυδρείο, αλλά δεν θέλουν ή δεν μπορούν να διαθέσουν το ΧΧΧ τριψήφιο ποσό.Το ποσό των 60.00 ευρώ που προκαθορίστηκε ήταν για την αγορά του βασικού εξοπλισμού και έτοιμο να λειτουργήσει χρησιμοποιώνταςεξαρτήματα χαμηλού κόστους, χωρίς όμως να είναι εις βάρος της λειτουργικότητας του ενυδρείου.Ακόμη και οι κολλήσεις των τζαμιών έγιναν από εμάς για να μειώσουμε το κόστος, αλλά και λόγω της ιδιομορφίας της κάθε κατασκευής.Αυτό φυσικά δεν είναι περιορισμός για κάποιον που δεν έχει τη δυνατότητα ή τις γνώσεις για κολλήματα, όπου απλά μπορεί να προμηθευτεί ένα έτοιμο ενυδρείο στις διαστάσεις που τον καλύπτουν και να το εξοπλίσει με τα αντίστοιχα εξαρτήματα.Κάτι που θα τονιστεί στα κείμενα που θα ακολουθήσουν, είναι η προσοχή που απαιτεί ένα τόσο μικρό σύστημα διότι λόγω του όγκου νερού οι μεταβολές στις διάφορες παραμέτρους και ειδικά αυτή της θερμοκρασίας είναι άμεσες και με αρνητικές επιπτώσεις. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 16 Νοεμβρίου 2010 Author #2 Share 16 Νοεμβρίου 2010 Κατασκευή - Υλοποίηση Στην ενότητα αυτή θα παρουσιαστούν οι τρεις προτάσεις, όσον αφορά τον κατασκευαστικό τομέα, υλικά, κόστος και το στήσιμο των ενυδρείων. Εν συνεχεία και όταν προετοιμαστούν τα ενυδρεία, με τρεις διαφορετικούς τρόπους (μπόλιασμα, βακτήρια ή μεταφορά υλικών) θα ολοκληρωθεί και η παρουσίαση. Θα συνεχίζεται όμως η ενημέρωση του θέματος με τους διαφορετικούς τρόπους συντήρησης που επέλεξε ο καθένας μας, καθώς και με την επίλυση προβλημάτων που τυχόν προκύψουν. Ότι παρατηρήσεις, σχόλια και απορίες έχετε που αφορούν το θέμα, μπορείτε να τις αναρτάτε εδώ: http://www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=51360 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 16 Νοεμβρίου 2010 Author #3 Share 16 Νοεμβρίου 2010 (edited) Πρόταση #1 (Αίολος) Στην πρόταση αυτή έχουν επιλεγεί οι διαστάσεις 35Χ20Χ17 εκ. μια συνηθισμένη αναλογία… στο πιο μικρό της!!! Υπάρχει ένα εσωτερικό χώρισμα στα 5 εκατοστά, αφήνοντας ένα κενό 2.5 εκατοστών από κάτω για την κυκλοφορία του νερού, με προστατευτικό χτένι (προαιρετικά), ώστε να μην εισέρχεται ο αραγωνίτης σ αυτό το διαμέρισμα, και 2.5 εκατοστά από πάνω. Η χρήση του διαχωριστικού είναι για την τοποθέτηση του εξοπλισμού ώστε να μην είναι ορατός στο κυρίως διαμέρισμα, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως εσωτερικό refugium τοποθετώντας άλγη Chaeto με επιπρόσθετο φωτισμό και κυκλοφορία. Το διαμέρισμα αυτό καλύφτηκε (προαιρετικά), όπως και η πίσω πλευρά του ενυδρείου, με μαύρο αυτόκλητο και τοποθετήθηκε εξωτερικά αυτοκόλλητο θερμόμετρο. Προσαρμόστηκαν το θερμαντικό σώμα και το εσωτερικό φίλτρο με κυκλοφορία 500L/h και χρησιμοποιήθηκε (διαθέσιμο από το μεγάλο ενυδρείο μου) το SeaGel αντιφώσφορος και ενεργός άνθρακας 2 σε1, για την χημική φίλτρανση. Ο σωλήνας εξόδου του φίλτρου καταλήγει στο κυρίως διαμέρισμα πάνω από το διαχωριστικό, με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργείται ανατάραξη στην επιφάνεια και ταυτόχρονα επαρκή κυκλοφορία νερού. Η στάθμη του νερού είναι 1-2 χιλιοστά κάτω από το χείλος του διαχωριστικού. Έχουν τοποθετηθεί 2-3 εκατοστά αραγωνίτη από ενυδρείο που λειτουργούσε. (Μια παρατήρηση σ αυτό το σημείο. Αν τοποθετήσετε προστατευτικό χτένι και ο αραγωνίτης είναι ψηλής κοκκομετρίας, μη καλύψετε τελείως το χτένι στη βάση του διαχωριστικού, αλλά αφήστε ένα μικρό κενό ώστε να μη παρεμποδίζεται η κυκλοφορία νερού. Για καλύτερα αποτελέσματα μπορείτε να τοποθετήσετε σπασμένο κοράλλι αντί για αραγωνίτη). Το μήκος και το πλάτος του ενυδρείου είναι τέτοιο που παρόλο το μικρό του μέγεθος, επιτρέπει την δημιουργία μικρών συστάδων και νησίδων από βράχους, δίνοντας την εντύπωση ενός μεγαλύτερου χώρου απ’ ότι πραγματικά είναι. Διαμορφώθηκε το τοπίο με μικρά κομμάτια ζωντανού βράχου, συνολικού βάρους 1-1.5 κιλού περίπου, ποσότητα ικανή ώστε να στηρίξει τη βιολογία του συστήματος. Προστέθηκαν 4 λίτρα νερό από ενυδρείο που λειτουργούσε και άλλα 5 λίτρα που είχαν προετοιμαστεί. Μ αυτόν τον τρόπο μεταφοράς ζωντανού βράχου και αραγωνίτη, υπάρχει βιολογία κατά πολύ μεγάλο ποσοστό και ο χρόνος που θα απαιτηθεί ώστε να δεχτεί ζωντανούς οργανισμούς περιορίζεται σημαντικά ή και άμεσα... σχεδόν. Στην ουσία μεταφέρθηκε μέρος ενός ενυδρείου που ήδη λειτουργούσε. Ως φωτισμός χρησιμοποιείται λάμπα οικονομίας των 15W, 850Lumen, 10.000 Kelvin, λευκή/μπλε, η οποία υπερκαλύπτει τις ανάγκες των οργανισμών. (Θα τη βρείτε μόνο σε ενυδρειακά καταστήματα). Ένας χρονοδιακόπτης αναλαμβάνει τον κύκλο ημέρας-νύχτας, ανάβοντας στις 14:00 και σβήνοντας στις 24:00. (Το 10ώρο λειτουργίας είναι στη κρίση σας). Και ολοκληρώνεται, με την τοποθέτηση φωτισμού φεγγαριού (moonlight) με μπλε led. Υλικά και κόστος αγοράς Τζάμια: 5 ευρώ (37Χ20Χ17 εκ. πάχους 5 χιλ.) Φίλτρο: 9 ευρώ (SOBO WP-320F 500L/h 5W) Θερμοστάτης: 20 ευρώ (ELITE mini A-748, 25W) Αυτοκόλλητο θερμόμετρο: 2 ευρώ Βάση φωτιστικού: 5 ευρώ (έγιναν παρεμβάσεις) Λάμπα: 11.50 ευρώ Χρονοδιακόπτης: 2.50 ευρώ Σύνολο 55.00 ευρώ Έγινε επεξεργασία 5 Δεκεμβρίου 2010 - Aiolos 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 16 Νοεμβρίου 2010 Author #4 Share 16 Νοεμβρίου 2010 (edited) Πρόταση #2 (Ανδρέας) Η πιο κλασική πρόταση για θαλασσινό ενυδρείο από τις τρείς. Το κυρίως ενυδρείο με διαστάσεις 20X20X20 με τρύπα στην πίσω πλευρά για την υπερχείλιση, που καταλήγει στο sump με σωλήνα από PVC. Το sump από κάτω του με διαστάσεις 15X15X15 το οποίο είναι χωρισμένο σε δύο διαμερίσματα, 8 εκατοστών το ένα και 7 εκατοστών το άλλο, με κενό του ενός εκατοστού από κάτω για τη κυκλοφορία του νερού μεταξύ των δυο διαμερισμάτων. Για την επιστροφή και κυκλοφορία του νερού τοποθετήθηκε στο ένα διαμέρισμα μια αντλία 1000L/h, με ισχυρό μανομετρικό (Ηmax), λόγω της υψομετρικής διαφοράς των 70 εκ. περίπου. Στον ίδιο χώρο τοποθετήθηκε και ο θερμαντήρας. Στο διαμέρισμα των υλικών φίλτρανσης προσαρμόστηκε πλαστική σχάρα και από πάνω προστέθηκαν αντιφώσφορος της Aqualight και ενεργός άνθρακας της Ηobby, υλικά που περίσσεψαν κατά τη συντήρηση του μεγάλου μου ενυδρείου. Πάνω από τα υλικά τοποθετήθηκε ένα κομμάτι ζωντανού βράχου και μακροάλγη Chaeto, η οποία φωτίζεται με μια λάμπα οικονομίας των 7watt. Για να στηριχτεί η βιολογία έχει χρησιμοποιηθεί 1 κιλό νεκρός βράχος και 3 εκατοστά νεκρός αραγωνίτης, επίσης προστέθηκε ζωντανός βράχος για το “στρώσιμο” (των 8 λίτρων καθαρού όγκου νερού) του ενυδρείου. Για τον φωτισμό του συστήματος χρησιμοποιείται λάμπα οικονομίας, μπλε/λευκή στα10.000 Kelvin, 15 watt, 850 Lumen. Ο φωτισμός λειτουργεί με χρονοδιακόπτη με 8 ώρες φωτοπερίοδο. Προστέθηκε επίσης και νυχτερινός φωτισμός με μπλε led. Με τη μέθοδο του μπολιάσματος το ενυδρείο είναι σε θέση να ξεκινήσει τον κύκλο του και κατά συνέπεια τη λειτουργία του σε σύντομο χρονικό διάστημα το οποίο θα φανεί από τα αποτελέσματα των μετρήσεων. Υλικά και κόστος αγοράς Τζάμια: 6 ευρώ (20Χ20Χ20 και 15Χ15Χ15 εκ. πάχους 5 χιλ.) Αντλία: 20 ευρώ (Eheim compact 1000L/h ) Θερμοστάτης: 15 ευρώ (Hydor Theo 25wat) Θερμόμετρο: 1 ευρώ Βάση φωτιστικού: 5 ευρώ Λάμπα: 11.50 ευρώ Φωτισμός sump: 4 ευρώ Χρονοδιακόπτης: 2.50 ευρώ Σύνολο 65.00 ευρώ Έγινε επεξεργασία 17 Νοεμβρίου 2010 - salamander 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 16 Νοεμβρίου 2010 Author #5 Share 16 Νοεμβρίου 2010 Πρόταση #3 (Ορέστης) Σχεδιάστηκε με την προοπτική ενός εντυπωσιακού και κυρίως διαφορετικού ενυδρείου από τα συνηθισμένα.Την πρόταση αυτή θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε και ως Feng Shui, λόγω της ιδιαιτερότητας στο διπλό σύστημα δεξαμενών όπου το ένα υπερχειλίζει στο άλλο.Οι διαστάσεις της κεντρικής γυάλας είναι 20Χ20Χ20 με την ιδιαιτερότητα ότι τα δύο πλαϊνά τζάμια είναι πέντε εκατοστά υψηλότερα, τα οποία λειτουργούν ως ποδαράκια. Το σκεπτικό είναι ότι το ενυδρείο θα έχανε πολύ από το ύψος του αφού θα βυθιζόταν μέσα στην εξωτερική γυάλα.Η δεύτερη (εξωτερική) γυάλα έχει διαστάσεις 32Χ32Χ6 και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως sump, refugium ή ένα μικρό DSB.Σ αυτήν (και κάτω από το κυρίως ενυδρείο), τοποθετήθηκαν θερμαντικό σώμα και φίλτρο 300 L/h, που περιέχει ενυδρειακής χρήσης υαλοβάμβακα, άνθρακα και αντιφώσφορο για το χημικό φιλτράρισμα.Ο σωλήνας εξόδου του φίλτρου καταλήγει στο κυρίως ενυδρείο δημιουργώντας επαρκή ανατάραξη και κυκλοφορία.Η υπερχείλιση πραγματοποιείται από τα δύο πλαϊνά τζάμια τα οποία είναι μισό εκατοστό χαμηλότερα από ότι της πρόσοψης και της πλάτης.Αυτού του στιλ υπερχείλιση θα δημιουργήσει μεγαλύτερη εξάτμιση πράγμα που σημαίνει και το ''δώρο'' της χαμηλής (φυσικής) μείωσης της θερμοκρασίας.Προστέθηκαν νεκρός βράχος και αραγωνίτης (λεπτόκοκκος στο κυρίως ενυδρείο και χοντρόκοκκος στο sump).Ως φωτισμός χρησιμοποιείται λάμπα οικονομίας των 15W, 850Lumen,10.000 Κelvin, λευκή/μπλε, η οποία υπερκαλύπτει τις ανάγκες των οργανισμών.Ένας χρονοδιακόπτης αναλαμβάνει τον κύκλο ημέρας/νύχτας. (Επιλέξτε εσείς την φωτοπερίοδο που σας ταιριάζει).Τέλος μια μπλε led (αδιάβροχη) μπάρα προστέθηκε κάτω από το κυρίως ενυδρείο για να κάνει κατά τη διάρκεια της νύχτας εντυπωσιακότερο το τελικό αποτέλεσμα.Η μέθοδος στρωσίματος που θα ακολουθηθεί θα γίνει με ζωντανά βακτήρια έως ότου δημιουργηθούν οι αποικίες και πάρουμε τις επιθυμητές τιμές.Με λίγη υπομονή θα έχουμε ένα απόλυτα ελεγχόμενο περιβάλλον για τα ζωντανά μας.Σημεία προσοχής:Το φίλτρο/αντλία επιστροφής προτείνεται να είναι ισχυρής ροής ώστε να υπερχειλίζει μεγάλη ποσότητα νερού.Να είναι αλφαδιασμένο και σε επίπεδη θέση ώστε να υπερχειλίζει ομοιόμορφα από τις πλευρές.Σε περίπτωση που κατασκευαστεί με αυτό το σύστημα μεγαλύτερο ενυδρείο ώστε να φιλοξενηθούν ψάρια, θα πρέπει κατά το τάισμα να σταματάει η κυκλοφορία, ειδάλλως θα παρασυρθεί η τροφή στο κατώτερο επίπεδο. Υλικά και κόστος αγοράςΤζάμια: 10 ευρώ (20Χ20Χ25 και 32Χ32Χ6 εκ. πάχους 5 χιλ.)Φίλτρο: 16 ευρώ (RENA SuperClean 40 Ροή: 300 L/h, 4w)Θερμοστάτης: 15 ευρώ (NewAttino F10W της Aquarium Systems)Θερμόμετρο: 2 ευρώΒάση φωτιστικού: 5 ευρώΛάμπα: 11.50 ευρώΧρονοδιακόπτης: 2.50 ευρώΣύνολο 62.00 ευρώ 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 16 Νοεμβρίου 2010 Author #6 Share 16 Νοεμβρίου 2010 (edited) Και μερικά στιγμιότυπα επί το έργον Όπως θα διαπιστώσατε και οι τρεις προτάσεις έχουν τη δυνατότητα είτε στο sump, είτε στο refugium να προσθέσετε άλγη Chaeto ώστε να πετύχετε βιολογική απονιτροποίηση. Πληροφορίες για την άλγη: http://www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=53502&hl=&fromsearch=1 www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=13636 Ένα άλλο κοινό χαρακτηριστικό, είναι η χρήση φωτισμού moonlight, που κατασκευάστηκαν με μηδενικό ή πολύ χαμηλό κόστος με τις προτάσεις που μπορείτε να δείτε εδώ: www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=33575&hl= www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=36974 Γένεσις ! Με την τοποθέτηση αραγωνίτη, βράχου και νερού, του μπολιάσματος ή τη χρήση βακτηρίων, τα ενυδρεία είναι έτοιμα ώστε να ξεκινήσει ο βιολογικός κύκλος. Επιλέχτηκαν τρεις τρόποι προετοιμασίας που θα αναλυθούν στη συνέχεια, όπως και οι διαφορετικοί τρόποι συντήρησης. Εις αναμονή λοιπόν μέχρι να ολοκληρωθεί ο κύκλος… και η παρουσίαση. ….Και μέχρι να ολοκληρωθούν μπορείτε να διαβάσετε τα παρακάτω ενδιαφέροντα άρθρα. Χρήσιμες πληροφορίες: Οδηγός για θαλασσινό ενυδρείο www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=125 Κύκλος του αζώτου www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=98 Χημεία του θαλασσινού νερού www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=95 Βακτήρια και Reef www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=41566 Όροι και συντομογραφίες, Επεξηγήσεις www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=41801 Έγινε επεξεργασία 31 Ιουλίου 2012 - Aiolos 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 22 Νοεμβρίου 2010 Author #7 Share 22 Νοεμβρίου 2010 (edited) Συντήρηση – Ρουτίνες. Έχουν επιλεγεί τρεις τρόποι και δεν θα τους διαχωρίσουμε σε καλό ή καλύτερο, απλά δείτε το ως τρεις εναλλακτικές επιλογές και διαλέξτε εσείς αυτόν που σας ταιριάζει περισσότερο. Εννοείται πως σε όποια από τις τρεις προτάσεις ενυδρείων καταλήξετε, μπορείτε να την συνδυάσετε με όποιον τρόπο συντήρησης θέλετε. Ποιότητα και παράμετροι νερού. Ένα τόσο μικρό κλειστό σύστημα χρειάζεται περισσότερη προσοχή στις μεταβολές του νερού που έχει να κάνει με τα ιχνοστοιχεία: Ασβέστιο (Ca), Μαγνήσιο (Mg), την Ανθρακική σκληρότητα (ΚΗ), και άλλα “δευτερευούσης” σημασίας, που καταναλώνονται από τους οργανισμούς και που όλα αυτά είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, όπου η μεταβολή του ενός έχει επιπτώσεις σε κάποιο άλλο και φυσικά στους ίδιους τους οργανισμούς.. Όλες αυτές οι τιμές πρέπει να βρίσκονται σε αποδεκτά επίπεδα σε σχέση πάντα με τους φιλοξενούμενους του ενυδρείου μας, όπου κάποιοι έχουν μεγαλύτερες ανοχές από κάποιους άλλους. Για να διατηρηθούν αυτοί οι παράμετροι στα σωστά επίπεδα επιλέξαμε τους παρακάτω τρόπους. Α) Την χρήση πρόσθετων ουσιών υγρής μορφής, λόγω του ότι η στερεά μορφή σε σκόνη είναι δύσχρηστη για αυτού του τύπου ενυδρεία. Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία στην αγορά από διάφορες εταιρίες που τα κυκλοφορούν είτε ως αυτόνομο προϊόν με το Χ ιχνοστοιχείο, είτε συνδυασμένα σε μια συσκευασία. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει ελεγχόμενη κατάσταση του συστήματος (πάντα σε συνδυασμό με τις αλλαγές του νερού), αλλά μέχρι να βρεθεί η “χρυσή τομή” αναλογίας/συχνότητας θα χρειαστεί η πραγματοποίηση δοκιμών ποιότητας νερού, (πράγμα φυσικά που απαιτείται και στις άλλες δυο περιπτώσεις). Δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πολυέξοδος τρόπος, διότι η ποσότητα της δοσολογίας των βελτιωτικών είναι πολύ μικρή σε ένα τόσο μικρό ενυδρείο, αλλά απαιτεί μια επιπλέον ενασχόληση στη συντήρηση του συστήματος. Λόγω του ότι χρησιμοποιώ στο μεγάλο μου ενυδρείο τα: Pro Coral A- Elements και Pro Coral K+ Elements της Tropic Marin, θεώρησα σκόπιμο να εντάξω και στο pico-reef αυτές τις ρουτίνες. Τα συγκεκριμένα βελτιωτικά είναι δύο διαφορετικές συσκευασίες, όπου η κάθε μια περιλαμβάνει συμπλέγματα ιχνοστοιχείων. Έτσι, σε εβδομαδιαία βάση προστίθενται 0,5ml από το καθένα με διαφορά έξι ωρών περίπου και σε συνδυασμό με τις αλλαγές νερού σε ποσοστό 10%-20% κάθε 20-30 μέρες, οι παράμετροι του νερού βρίσκονται σε σωστά επίπεδα. Στις πρώτες μέρες λειτουργίας οι μετρήσεις ήταν πιο συχνές μέχρι που κατέληξα σε αυτές τις αναλογίες/χρονικές περιόδους ώστε οι τιμές να παραμένουν σταθερές. Οι μετρήσεις πραγματοποιούνται τώρα μια φορά το μήνα. Οι δοσολογίες που αναφέρονται είναι ενδεικτικές και μπορεί να διαφέρουν στο κάθε σύστημα, σε σχέση με την επιλογή του αλατιού και τις ανάγκες των οργανισμών που φιλοξενούνται. Β) Οι αλλαγές νερού σε εβδομαδιαία βάση σε ποσοστό 20%-30%, χαρακτηρίζονται ως ο πιο αποδεκτός τρόπος, όπου εκτός του ότι αναπληρώνονται από το αλάτι τα ιχνοστοιχεία που καταναλώθηκαν, επιτυγχάνεται και η αναζωογόνηση-φρεσκάρισμα του συστήματος. Κάθε αλάτι περιλαμβάνει και μια σειρά ιχνοστοιχείων, αλλά τα ποσοστά αυτά διαφοροποιούνται από την κάθε κατασκευάστρια εταιρία. Επιλέξτε αλάτι ειδικό για reef ενυδρεία, διότι δημιουργεί καλύτερες συνθήκες. Κατά την προετοιμασία του νερού είναι απαραίτητη η χρήση αποχλωριοτικού για την απομάκρυνση του χλωρίου που περιέχει το νερό της βρύσης, καθώς και άλλων βαρέων μετάλλων. Φυσικά η καλύτερη επιλογή θα ήταν μια μονάδα αντίστροφης όσμωσης τεσσάρων σταδίων, ώστε το νερό να είναι το ιδανικότερο για χρήση σε ενυδρείο υφάλου, αλλά το κόστος αγοράς της σε σχέση με τα μεγέθη ενυδρείων που σας προτείνουμε, είναι δυσανάλογο Τρόπος προετοιμασίας νερού Σ ένα πλαστικό δοχείο τοποθετήστε την ποσότητα του νερού (αποχλωριομένο ή όσμωσης) και προσθέστε την αναλογία από αλάτι που αντιστοιχεί για αυτήν την ποσότητα ώστε να επιτευχθεί η αλατότητα 1024-1026 SG. Με μια αεραντλία ή κάποιον μικρό κυκλοφορητή αφήστε το επί 24 ώρες ώστε να διαλυθεί καλά πριν πραγματοποιήσετε την αλλαγή. Γ) Αλλαγές νερού από τη θάλασσα. Για όσους έχουν την ευχέρεια μεταφοράς νερού από τη θάλασσα, θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν αυτή τη δυνατότητα, επιλέγοντας μια καθαρή περιοχή μακριά από αστικά κέντρα. Κάθε φορά που θα συλλέγετε το νερό θα πρέπει να ελέγχεται η ποιότητα του διότι λόγω των θαλάσσιων ρευμάτων υπάρχουν μεταβολές. Οι παράμετροι στο θαλασσινό νερό της μεσογείου διαφέρουν έναντι των τροπικών θαλασσών, αλλά παρόλα αυτά έχει δοκιμαστεί με πολύ θετικά αποτελέσματα. Μια παράμετρος που πρέπει να λάβετε υπ όψιν και πρέπει να τη μεταβάλλετε με αποχλωριομένο νερό, είναι αυτή της αλατότητας, όπου στη μεσόγειο φτάνει ακόμη και τους 1035 SG έναντι των 1026 που πρέπει να έχει το ενυδρείο σας. Ένα άλλο θέμα αυτής της διαδικασίας είναι ο κίνδυνος μεταφοράς παθογόνων παρασίτων και για να περιοριστεί στο ελάχιστο αυτός ο κίνδυνος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί UV λυχνία για την αποστείρωση του νερού πριν τοποθετηθεί στο ενυδρείο. Η μέθοδος αυτή μπορεί να συνδυαστεί και με την Β, σε περίπτωση δυσκολίας συλλογής του νερού, (π.χ. κατά τους χειμερινούς μήνες). Μετρήσεις Όλα έχουν μια τιμή… (εκτός αυτής της αγοράς τους), και αφορούν τις παραμέτρους του νερού. Οι συνθήκες στο ενυδρείο μας πρέπει να είναι παρόμοιες με αυτές του φυσικού περιβάλλοντος. Έναν χρήσιμο οδηγό για τις μεταβολές και τις ανοχές αυτών των τιμών μπορείτε να δείτε εδώ: www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=50470 Για να μετρηθούν αυτές οι τιμές υπάρχουν ειδικά τεστ που ελέγχουν αυτά τα επίπεδα. Αυτά που έτυχε να χρησιμοποιήσουμε είναι της Salifert και μπορείτε να δείτε εδώ τις ελληνικές οδηγίες χρήσης τους: www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=40045&hl= (Είναι ένα σημαντικό και αναπόφευκτο κόστος η αγορά τους και υπάρχουν διάφορες προτάσεις εταιριών). Τα απαραίτητα για ένα ενυδρείο υφάλου, ασχέτως του μεγέθους του, είναι για: το pH, την Ανθρακική σκληρότητα (ΚΗ), το Ασβέστιο (Ca), το Μαγνήσιο (Mg), τα Φωσφορικά άλατα (ΡΟ4), το Νιτρώδες οξύ (ΝΟ2*), τα Νιτρικά άλατα (ΝΟ3*) και Αμμωνία (ΝΗ3/4*). *Τα τρία τελευταία χρειάζονται και στην αρχή λειτουργίας του ενυδρείου σας για ελέγχους όσον αφορά τον κύκλο του αζώτου. Απαραίτητο επίσης εξάρτημα είναι ένα όργανο μέτρησης της αλατότητας, με πιο αξιόπιστο (και ακριβότερο) το Διαθλασόμετρο (Refractometer) ή με το Πυκνόμετρο / Ηydrometer. Τα όργανα αυτά μετράνε το ποσοστό σε αλάτι που περιέχει το νερό, ώστε μ’ αυτόν τον τρόπο να πετύχετε και να ελέγχετε την απαιτούμενη αλατότητα για το ενυδρείο σας Τα “αναγκαία” Λόγω του μικρού όγκου νερού, η θερμοκρασία κατά τους καλοκαιρινούς μήνες μεταβάλλεται και εδώ είναι που χρειάζεται η μέγιστη προσοχή σε σχέση με ένα ενυδρείο μεγαλύτερου όγκου. Η θερμοκρασία έχει άμεση σχέση με την εξάτμιση του νερού και αυτή με τη σειρά της στην αλατότητα (και σε άλλες χημικές διεργασίες). Δηλαδή, αν υποθέσουμε ότι μια ζεστή μέρα του καλοκαιριού, εξατμίστηκε η Χ ποσότητα νερού, αμέσως, σε τόσο μικρό ενυδρείο θα μεταβληθεί και η αλατότητα προς τα πάνω, εκτός του ότι η υψηλή θερμοκρασία θα είναι και αυτή επιζήμια για τους οργανισμούς. Για τον έλεγχο της θερμοκρασίας η πιο φτηνή λύση είναι η χρήση ανεμιστήρων από υπολογιστή, (που θα χρειαστεί όμως κάποια μετατροπή στη τοποθέτησή τους) ή οι έτοιμες προτάσεις. Ακόμη και οι οικιακοί ανεμιστήρες μπορούν να βοηθήσουν την κατάσταση. Στοχεύοντας την επιφάνεια του νερού δημιουργούν ανατάραξη και κατά συνέπεια εξάτμιση, που ναι μεν ρυθμίζεται κατά κάποιο τρόπο η θερμοκρασία σε αποδεκτά επίπεδα, αλλά λόγω τις εξάτμισης μεταβάλλονται οι παράμετροι του νερού όπως προαναφέρθηκε Το νερό που εξατμίστηκε θα πρέπει να αναπληρωθεί με σκέτο αποχλωριομένο νερό, χωρίς αλάτι, διότι αυτό δεν εξατμίζεται. Η πιο σωστή λύση (όχι και η οικονομικότερη), είναι η χρήση αυτόματης αναπλήρωσης, όπου ένας αισθητήρας ελέγχει τη στάθμη του νερού στο ενυδρείο και δίνει εντολή σε μία αντλία να αναπληρώσει το νερό από το δοχείο αναπλήρωσης. Μια πρόταση κατασκευής για αναπλήρωση χαμηλού κόστους, κατάλληλη για το μέγεθος των ενυδρείων που σας παρουσιάζουμε, μπορείτε να δείτε εδώ: www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=49725&hl= Η άλλη περίπτωση είναι να έχετε συνέχεια την προσοχή σας και να αναπληρώνετε χειροκίνητα το νερό σε σχεδόν καθημερινή βάση, αλλά σε μια πολυήμερη απουσία θα δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα. Έγινε επεξεργασία 22 Νοεμβρίου 2010 - salamander 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 26 Δεκεμβρίου 2010 Author #8 Share 26 Δεκεμβρίου 2010 Είναι έτοιμο? Αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος βάση των μετρήσεων σε Αμμωνία (ΝΗ3/4), Νιτρώδη (ΝΟ2) και Νιτρικά (ΝΟ3) και μετά από μια αλλαγή νερού κατά 50%, το ενυδρείο είναι έτοιμο να δεχτεί τους πρώτους οργανισμούς, που το πιθανότερο είναι να σας τους χαρίσουν οι φίλοι συν-χομπίστες. Προτιμήστε ανθεκτικούς οργανισμούς μικρού μεγέθους τοποθετώντας τους σταδιακά και όχι όλους μαζί. Αρκεστείτε σε zoanthus, mushroom, ή κάποιο εύκολο μαλακό κοράλλι. Στους συνοπτικούς πίνακες των προφίλ που ακολουθούν, αναφέρονται κάποια γενικά χαρακτηριστικά για τις απαιτήσεις των οργανισμών που μπορούν να φιλοξενηθούν στο ενυδρείο σας. Καλό είναι να γνωρίζετε τις ανάγκες του κάθε οργανισμού, που κάποιοι έχουν επεκτατικές τάσεις, κάποιοι άλλοι είναι επιθετικοί έναντι των άλλων οπότε απαιτείται η ανάλογη απόσταση μεταξύ τους και η σωστή θέση κατά την τοποθέτηση. Μπορείτε να συμβουλευτείτε τον κατάλογο (που εμπλουτίζεται συνεχώς) με τα προφίλ θαλασσινών οργανισμών για τις απαιτήσεις που έχουν. www.aquazone.gr/forums/index.php?showforum=273# Προσαρμογή Καθώς οι οργανισμοί μεταφέρονται σε διαφορετικό περιβάλλον, όσο καλές και να είναι οι συνθήκες του νερού, χρειάζεται να πραγματοποιηθεί η προσαρμογή τους στη νέα τους κατοικία. Ο καλύτερος τρόπος είναι με τη σταγονομετρική μέθοδο, τοποθετώντας τη σακούλα με τον οργανισμό σε ένα δοχείο σε κατώτερο επίπεδο απ ότι το ενυδρείο. Κατόπιν τοποθετήστε στο ενυδρείο ένα σωληνάκι αεραντλίας με προσαρμοσμένη στη μια άκρη μια μικρή βάνα έτσι ώστε να στάζει με πολύ αργούς ρυθμούς νερό από το ενυδρείο σας στη σακούλα. Μετά από μία ώρα περίπου τοποθετήστε τον οργανισμό (χωρίς το νερό) στη θέση που έχετε επιλέξει. Να γνωρίζετε ότι οι περισσότεροι οργανισμοί θα παραμένουν με κλειστούς τους πολύποδες για αρκετές ώρες. Σίτιση Αν και οι οργανισμοί που θα φιλοξενηθούν είναι ανθεκτικοί και καλύπτουν τις διατροφικές τους ανάγκες μέσω της φωτοσύνθεσης, είναι θεμιτό να προστίθενται στο ενυδρείο συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες, βοηθώντας τους ώστε να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό τους σύστημα, το χρώμα, αλλά και να λαμβάνουν επιπλέον στοιχεία που δεν μπορεί να τους προσφέρει το κλειστό σύστημα του ενυδρείου. Οι προτάσεις είναι αρκετές από πολλές εταιρίες, αλλά πρέπει να προσέξετε την ημερομηνία λήξης του κάθε προϊόντος, διότι λόγω της απαιτούμενης δόσης για ένα τόσο μικρό σύστημα, δεν θα καταναλωθεί όλο στη χρονική περίοδο που προτείνει ο κατασκευαστής. Επιλέξτε συσκευασίες που προορίζονται για nano ενυδρεία. Επίσης χρειάζεται προσοχή τόσο η συχνότητα όσο και η ποσότητα, διότι όλα αυτά τα συμπληρώματα επιβαρύνουν την ποιότητα του νερού και σε ένα τόσο μικρό σύστημα οι επιπτώσεις θα είναι άμεσες, αυξάνοντας τις τιμές σε νιτρικά (ΝΟ3) και φωσφορικά (ΡΟ4), πράγμα που φυσικά δεν θέλουμε. Καθορίστε το έτσι, ώστε η σίτιση τους να συμπίπτει με την αλλαγή νερού που έχετε προγραμματίσει, (π.χ. της επόμενης ημέρας). Πότε και τι? Όσο είναι ακόμη στην αρχή της λειτουργίας του θα χρειαστεί να επαναλαμβάνετε συχνά τις μετρήσεις νερού, μέχρι να βρεθεί η “χρυσή τομή” των αποδεκτών τιμών σε σχέση με τις αλλαγές νερού ή τα βελτιωτικά. Καθορίστε ένα πρόγραμμα εργασιών που θα πρέπει να κάνετε όσον αφορά μετρήσεις, αλλαγές νερού ή προσθέσεις βελτιωτικών. Όταν πραγματοποιείτε αλλαγή νερού, κρατήστε το νερό που αφαιρέθηκε ώστε να καθαρίσετε τα υλικά του φίλτρου από συσσωρευμένες βρωμιές. Κρατάτε ημερολόγιο ώστε να γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή την πορεία του ενυδρείου. (Για τον σκοπό αυτό δημιουργήθηκε από μέλος του AquaZone μια πολύ πρακτική εφαρμογή, για Microsoft Excel. https://www.aquazone.gr/forums/forums/topic/44585-νεο-αρχειο-excel-για-τις-μετρησεις-θαλασσινου-νερου/ 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 26 Δεκεμβρίου 2010 Author #9 Share 26 Δεκεμβρίου 2010 (edited) Τρόπος προετοιμασίας / στρωσίματος και παρουσίασης των ενυδρείων. Αίολος Όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση της πρότασης, τοποθετήθηκε εξ αρχής ζωντανός βράχος και αραγωνίτης, αλλά για να βοηθηθεί η βιολογία, χρησιμοποιήθηκε σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή το Stabilty της Seachem, μιας και υπήρχε, διότι χρησιμοποιείται ως συντηρητικό της βιολογίας στο μεγάλο μου ενυδρείο. Την πρώτη μέρα προστέθηκε 1ml, (αναλογία για τα 9 λίτρα) και συνεχίστηκε κατά το ήμισυ (0,5ml) για τις επόμενες 7 ημέρες. Μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν την 7η ημέρα, με τα νιτρικά (ΝΟ3), νιτρώδη (ΝΟ2) και αμμωνία (ΝΗ3/4) να είναι σε μηδενικά επίπεδα. Πραγματοποιήθηκε αλλαγή σε ποσοστό 50% με νέο νερό που είχε προετοιμαστεί από την προηγούμενη ημέρα και τοποθετήθηκαν οι οργανισμοί. Ο λόγος της τόσο σύντομης διαδικασίας ήταν η χρήση του ζωντανού βράχου και αραγωνίτη, που όπως ειπώθηκε και παραπάνω μεταφέρθηκε μέρος ενός στρωμένου ενυδρείου που ήδη λειτουργούσε. (Μια καλή ιδέα πολύ πριν ξεκινήσετε την κατασκευή, είναι να τοποθετήστε σε κάποιον φίλο που διαθέτει θαλασσινό ενυδρείο, ποσότητα αραγωνίτη και βράχου ώστε να αποκτήσουν βιολογία και ζητήστε του να σας δώσει έτοιμο νερό κατά την αλλαγή που θα κάνει, αρκεί να είναι καλής ποιότητας και να μην έχει γίνει χρήση φαρμάκων για την καταπολέμηση ασθενειών, ειδικά με αυτά που περιέχουν χαλκό). Έγινε επεξεργασία 25 Σεπτεμβρίου 2011 - Aiolos 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 26 Δεκεμβρίου 2010 Author #10 Share 26 Δεκεμβρίου 2010 (edited) Ανδρέας Το λεγόμενο “μπόλιασμα” είναι μια διαδικασία που συνηθίζεται πολύ σε κάθε τύπου ενυδρεία με άριστα αποτελέσματα και είναι θα μπορούσαμε να πούμε, ένας ενδιάμεσος τρόπος από τους άλλους δύο. Μπορεί να επιτευχθεί είτε με αραγωνίτη, είτε με βράχο όπως στη περίπτωση της δικιάς μου επιλογής. Έτσι, ταυτόχρονα με την τοποθέτηση του νεκρού αραγωνίτη και βράχου, προστέθηκε και ζωντανός ώστε να βοηθήσει τον αποικισμό των νεκρών υλικών. Ωστόσο πρέπει να δώσετε προσοχή στη περίπτωση “δανικού” βράχου, να μη μεταφερθούν στο ενυδρείο σας ανεπιθύμητοι οργανισμοί, παράσιτα ή άλγες. Η διαδικασία αποικισμού ολοκληρώθηκε μετά από 10 ημέρες και αυτό φάνηκε από στις μετρήσεις σε νιτρώδη, νιτρικά και αμμωνία να είναι μηδενικές. Πραγματοποιήθηκε 50% αλλαγή νερού (με αποχλωριοτικό) που είχε προετοιμαστεί την προηγούμενη μέρα και τοποθετήθηκαν οι οργανισμοί. Έγινε επεξεργασία 25 Σεπτεμβρίου 2011 - Aiolos 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquazone Project Team 26 Δεκεμβρίου 2010 Author #11 Share 26 Δεκεμβρίου 2010 Συνεχίζεται… Ότι ερωτήσεις και απορίες έχετε που αφορούν το θέμα, μπορείτε να τις αναρτάτε εδώ: www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=51360 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts