Aquazone Team 3 Νοεμβρίου 2005 #1 Share 3 Νοεμβρίου 2005 BETTA SPLENDENS (REGAN 1909) Μονομάχος - Σιαμαίος Πολεμιστήςτης Τζίνιας Καρπίδα Επιστημονικό όνομα: Βetta splendens Οικογένεια: Anabantidae Υπό - Οικογένεια: Macropodinae Γένος: Βetta Είδος: Splendens Τόπος προέλευσης: Σιάμ Περιγραφή - Διαφορές των δυο φύλων: Στο φυσικό του περιβάλλον τα πτερύγια του είναι κοντά και το χρώμα του είναι λίγο μπλε με κόκκινο. Πλέον μετά από πάρα πολλούς συνδυασμούς χρωμάτων το συναντάμε σε πολύ μεγάλη ποικιλία χρωμάτων και με πολύ μακριά πτερύγια ακόμη και με διπλές ουρές. Το μέγεθός του φτάνει 6-8 εκατοστά, το θηλυκό παραμένει μικρότερο και δεν έχει τόσο μεγάλα πτερύγια. Διαμονή: Σε ενυδρείο 15-20 λίτρων με φίλτρο, όχι ισχυρό γιατί λόγω των πτερυγίων τους πολλές φορές ενοχλούνται από το ρεύμα, και θερμοστάτη, γιατί δεν πρόκειται για ψάρι κρύου νερού όπως πολλοί θέλουν να πιστεύουν αλλά καθαρά τροπικό. Η ύπαρξη αρκετών φυτών, κυρίως αιωρούμενων και κατά προτίμηση πλατύφυλλων συνίσταται, για να κόβεται το έντονο φως που τους ενοχλεί, ενώ η ύπαρξη κρυψώνων θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα. Η στάθμη του νερού καλό είναι να μην υπερβαίνει τους 40 πόντους. Μόνο έτσι θα δούμε την πραγματική συμπεριφορά του και θα αναδειχτούν τα χρώματα του. Μπορούν να συνυπάρξουν με κάποιο είδος corydoras, ottos κλπ (ανάλογα τα λίτρα), μπορούμε να βάλουμε και κάποιο apple snail, όταν τα λίτρα είναι λίγα, για να καθαρίζει το βυθό και με είδη που δεν θα πειράξουν τα πτερύγια του όπως τα barbus tetrazona (τιγράκια). Δεν θα πρέπει να τους βάλουμε να συγκατοικήσουν με γκάπυ, γιατί οι μονομάχοι μπορεί να μπερδευτούν από τις πολύχρωμες ουρές των γκάπυ και να τα περάσουν για μονομάχους με αποτέλεσμα συχνά θανάσιμους καβγάδες (αυτό βέβαια είναι ανάλογα και με το ψάρι). Βασικός κανόνας που δεν πρέπει να αμελούμε, όταν αναφερόμαστε σε συγκάτοικους για το μονομάχο μας είναι ότι ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΒΑΖΟΥΜΕ 2 ΑΡΣΕΝΙΚΑ BETTA ΜΑΖΙ! Είναι παραπάνω από σίγουρο ότι θα ακολουθήσει συμπλοκή που θα οδηγήσει στο θάνατο του ενός από τα δύο, ή ακόμα και του νικητή που μπορεί να πεθάνει λόγω της εξάντλησης ή των τραυμάτων που θα έχουν προκληθεί μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Επίσης το θηλυκό καλό είναι να μπαίνει μόνο την περίοδο της αναπαραγωγής, γιατί διαφορετικά μπορεί να μην έχει αίσιο τέλος. Θερμοκρασία - Σύνθεση νερού: 25-27 βαθμούς Κελσίου, PH 6-7,5 και σκληρότητα μέχρι 25 odGH. Η σύνθεση του νερού δεν παίζει πολύ βασικό ρόλο αλλά θα πρέπει οι τιμές του να μένουν αμετάβλητες σε κάθε αλλαγή νερού. Το νερό θα πρέπει να είναι πάντα πολύ καθαρό γιατί αλλιώς θα αναγκαστεί να χρησιμοποιήσει τον λαβύρινθο του, το οργάνου που διαθέτει που είναι στο πίσω μέρος του κεφαλιού του και το βοηθάει να λαμβάνει οξυγόνο από την ατμόσφαιρα. Η θερμοκρασία θα πρέπει να είναι σταθερή ανάμεσα στο νερό και την ατμόσφαιρα και γι αυτό καλό θα είναι να υπάρχει κάλυμμα και όχι μόνο για να είμαστε σίγουροι πως δεν θα βρεθεί εκτός ενυδρείου. Διατροφή: Κινείται κοντά στην επιφάνεια ανάμεσα στα αιωρούμενα φυτά προς αναζήτηση τροφής αλλά μπορεί να κατέβει και στον πυθμένα, για να τραφεί. Οι διατροφικές του συνήθειες περιλαμβάνουν όλες τις τροφές που είναι για τροπικά είδη, αλλά καθότι είναι σαρκοφάγο θα δείξει μεγάλη αδυναμία στο κατεψυγμένο σκουλήκι, το αποξηραμένο σκουλήκι, τις δάφνιες και τα κυβάκια αρτέμιας. Στην περίπτωση που του παρέχουμε κατεψυγμένη τροφή, αυτό θα πρέπει να μη γίνεται περισσότερες απο 2 φορές την εβδομάδα προς αποφυγή δημιουργίας προβλημάτων στα εσωτερικά του όργανα. Αναπαραγωγή: Τα betta χωρίζονται σε mouth breading, δηλαδή σε αυτά που κρατάνε τα αυγά στο στόμα τους και σε bubble nest, δηλαδή σε αυτά που κάνουν φωλιά από φυσαλίδες με τη βοήθεια ενός κολλώδους εκκρίματος που παράγουν τα αρσενικά. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα Βetta splendens. Αφού ταϊσουμε την θηλυκιά με τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και πρωτεϊνες, θα δούμε την κοιλιά της, όπου θα υπάρχει φούσκωμα, στο κάτω μέρος θα έχει εμφανίσει ένα άσπρο σαν σπυράκι εξογκωματάκι και σε αυτό το στάδιο είναι έτοιμη. Έχουμε ετοιμάσει το ενυδρείο που θα χρησιμοποιήσουμε για την αναπαραγωγή, να είναι στρωμένο, βάζουμε τον αρσενικό και ,αν υπάρχει ρεύμα, καλό θα είναι να βάλουμε ανάποδα τον πάτο ενός ποτηριού από φελιζόλ, για να μπορέσει να κάνει την φωλιά του χωρίς να χαλάσει. Για να αρχίσει η διαδικασία, θα πρέπει ,όταν μπουν και τα δυο, να ανεβάσουμε σιγά - σιγά την θερμοκρασία στους 29 βαθμούς. Φέρνουμε το θηλυκό κοντά στο ενυδρείο, καλό θα είναι αν υπάρχει δυνατότητα να είναι σε ξεχωριστά ενυδρεία που θα είναι το γυαλί τους δίπλα δίπλα ώστε να βλέπονται ή το βάζουμε στο κυρίως ενυδρείο σε μια γεννήστρα.Τότε ο αρσενικός θα αρχίσει να φτιάχνει φωλιά με φυσαλίδες από ένα κολλώδες έκκριμα. Όταν το θηλυκό παρουσιάσει κάθετες γραμμές, είναι έτοιμο και μπορούμε να το αφήσουμε με τον αρσενικό, αν έχει οριζόντιες, είναι από στρες και θα το κρατήσουμε μέχρι να γίνουν κάθετες. Ο αρσενικός θα αρχίσει να πηγαίνει προς το μέρος της και θα επιστρέφει στην φωλιά του, με αυτόν τον τρόπο την καλεί να ζευγαρώσουν. Μόλις βρεθούν και οι δυο κάτω από τη φωλιά, αρχίζει η διαδικασία. Ο αρσενικός τυλίγει με το σώμα του την θηλυκή και την γυρίζει στο πλάι. Η θηλυκή αρχίζει να αφήνει τα αυγά και ο αρσενικός τα γονιμοποιεί. Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας χωρίζουν και ο αρσενικός αρχίζει να μαζεύει τα αυγά που δεν κόλλησαν στην φωλιά. Η διαδικασία θα επαναληφθεί πολλές φορές. Όταν τελειώσει η διαδικασία, θα πρέπει να απομακρύνουμε την θηλυκή, γιατί ο αρσενικός δεν θα ανεχθεί την παρουσία της. Ό,τι αυγά πέφτουν από τη φωλιά τα μαζεύει ο αρσενικός και τα βάζει πίσω . Τα αυγά θα εκκολαφθούν μετά από δύο - τρεις μέρες και ο γόνος θα αρχίσει να κολυμπά κάθετα. Μετά από δυο μέρες αρχίζει να κολυμπά κανονικά.Σε αυτή τη φάση πρέπει να βγάλουμε και τον μπαμπά, γιατί πλέον βλέπει τα ψαράκια ως τροφή. Αρχίζουμε να τα ταϊζουμε Liquifry ή νεοεκκολαφθείσα αρτέμια. Στο πρώτο στάδιο της ζωής τους θα πρέπει να προσέχουμε πάρα πολύ τις τιμές του νερού να μην υπάρχουν διακυμάνσεις, γιατί είναι πάρα πολύ ευαίσθητα και οι αλλαγές νερού που θα γίνονται να είναι πολύ μικρές. Μόλις αρχίσουν να κολυμπάνε κανονικά, μπορούμε να βάλουμε στο ενυδρείο κάποιο μικρό σαλιγκαράκι, από τους λαθρομετανάστες που μπαίνουν με τα φυτάκια το πιο μικρό. Όταν γίνουν 1-1,5cm θα πρέπει να αρχίσουμε να τα χωρίζουμε, γιατί θα αρχίζουν οι μάχες μεταξύ των αρσενικών. Βγάζουμε τα πιο επιθετικά κάθε φορά. Στο Σιάμ εδώ και πάρα πολλά χρόνια διοργανώνονται αγώνες μεταξύ μονομάχων όπου παίζονται μεγάλα στοιχήματα. Αν θέλουμε να δούμε πώς γίνεται όταν βλέπει άλλον μονομάχο μπορούμε να του βάλουμε ένα καθρεφτάκι, πράγμα που δεν είναι καθόλου καλό για το ψάρι, γιατί το στρεσάρει και του μειώνει την διάρκεια ζωής. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts