Jump to content

Sps Νεκρώσεις Σε Ολιγοθρεπτικά Συστήματα.


Alexpsycho

Recommended Posts

Για πολλούς από εμάς τους εθισμένους στα SPS κοράλλια, υπάρχουν πολλά πράγματα για να μας ανησυχούν:
οι φυσικοί εχθροί και παράσιτα, σκαμπανευάσματα στις παραμέτρους, φωσφορικά, νιτρικά, RTN, και ειδικά STN. Με αυτό το σκεπτικό πρέπει να έχουμε πολλά πράγματα στο μυαλό μας, για την ασφαλή διατήρηση των κοραλλιών και τα «ασαφή» αυτά προβλήματα.
Λοιπόν, η ικανοποίηση που παίρνετε από τα χρόνια της ανατροφής και της ανάπτυξης των sps κοραλλιών είναι απερίγραπτη. Μόνο εκείνοι που έχουν βιώσει αυτή την ευφορία θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν την αξία του. Γι 'αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο, όταν τα πράγματα πάνε στραβά. Ειδικά όταν τα ακριβοπληρωμένα μας SPS κοράλλια αρχίσουν να νεκρώνουν με STN (Αργή νέκρωση των ιστών). Είναι πραγματικά δύσκολο,και αισθανόμαστε αβοήθητοι,όταν τα κοράλλια μας αρχίζουν να νεκρώνουν χάνοντας αργά και βασανιστικά τον ιστό τους... και είναι ένα πολύ κοινό θέμα που συζητείται μεταξύ sps keepers παγκοσμίως.
 
Έτσι τι είναι αυτό; Πώς θα πάει; Πώς μπορούμε να το σταματήσουμε; Πώς μπορούμε να το αποτρέψουμε από το να συμβεί ξανά; Όλα αυτά είναι ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για μας από εμάς,και  είμαστε σε θέση να λύσουμε αυτό το πρόβλημα με λογική.
 
Καθ 'όλη την περασμένη χρονιά έχω βιώσει ο ίδιος,και έχω δει πολλές φωτογραφίες με STN,RΤΝ ,υποθετικές θεραπείες που έχουν θετικά αποτελέσματα  αλλά και αρνητική κατάληξη. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα πράγματα βελτιώθηκαν χωρίς κάποια ενέργεια ή προειδοποίηση,αλλά και περιπτώσεις που οι λάθος χειρισμοί και η απειρία του χομπίστα, στέρησαν από το κοράλλι κάθε πιθανότητα να επιβιώσει. Η καταστροφή στο «δέρμα», του κοραλλιού ξεκινά από την  βάση,ή την μέση και εξαπλώνεται μέχρι τις αξονικές κορυφές (tips).Τελικά,τι είναι αυτό που κάνει τα κοράλλια να καταρρέουν χωρίς προειδοποίηση; Προς το παρόν, οι λόγοι είναι ακόμα ασαφής, καθώς υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψιν. Μερικοί άνθρωποι ισχυρίζονται ότι όλα αρχίζουν με εναλλαγές της αλκαλικότητας. Μερικοί λένε ότι οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας/αλατότητας, μπορούν επίσης να οδηγήσουν τα κοράλλια στην καταστροφή.Επί του παρόντος, υπάρχει μια νέα πεποίθηση ότι σε ένα σύστημα χαμηλών θρεπτικών συστατικών (όπως Zeo, Ultralith,Bio-pellets κτλ), μπορεί να προκαλέσει STN.
 
Εδώ είναι μερικές εικόνες από κοράλλια που αντιμετωπίζουν STN. Παρακαλούμε, σημειώστε ότι αυτές οι εικόνες δεν είναι για εκείνους που έχουν προβλήματα υγείας γιατί αποτελούν τον εφιάλτη κάθε χομπίστα :
 
post-819-0-14850900-1364730253_thumb.jpg post-819-0-54974500-1364730271_thumb.jpg post-819-0-70348500-1364740113_thumb.jpg post-819-0-87019700-1364740388_thumb.jpg
 
post-819-0-68363500-1364730290_thumb.jpg post-819-0-30387300-1364740137_thumb.jpg post-819-0-13005500-1364740154_thumb.jpg post-819-0-99046300-1364740416_thumb.jpg
 
Παρόλο που υπάρχουν αρκετοί λόγοι που προκαλούν νεκρώσεις κανένας δεν είναι πιο χαρακτηριστικός από αυτές που προκαλούνται σε ολιγοθρεπτικά συστήματα.
 
Αργή νέκρωση των ιστών είναι κάτι που όλοι οι κάτοχοι SPS δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν. Γιατί; Επειδή η αιτία είναι δύσκολο να βρεθεί. Είναι μόνο μέσα από τη δική σας ανάλυση αν μπορείτε να βρείτε τον καταλύτη για αυτό το ατυχές συμβάν. Και μερικές φορές ακόμα και αυτό δεν είναι αρκετό.
 
Υπόθεση για τα ολιγοθρεπτικά ενυδρεία.Είναι σχεδιασμένα για να καθαρίζουν σε βαθμό εργαστηρίου το νερό και τα κοράλλια να μεγαλώνουν/θρέφονται από πρόσθετα, όπως αμινοξέα / πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα που θα λάβουν από την στήλη νερού για να εμφανίσουν τα παστέλ χρώματα που όλοι ονειρευόμαστε. Πολλοί χομπίστες στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ σήμερα χρησιμοποιούν αυτό το είδος της μεθόδου με τη χρήση ενός συστήματος Ultralith/Zeo.Τα συστήματα αυτά απαιτούν από εσάς να εκτελείτε μια καθημερινή ρουτίνα στην προσθήκη αυτών των συμπληρωμάτων (που ανέφερα πριν). Στην πραγματικότητα, αυτή είναι μια καλά σχεδιασμένη εκστρατεία μάρκετινγκ. Δημιουργώντας ένα ολιγοθρεπτικό περιβάλλον εξαλείφοντας τα απαραίτητα στοιχεία που τα κοράλλια σας θα χρησιμοποιήσουν όπως τα φωσφορικά και νιτρικά άλατα,στη συνέχεια, είστε υποχρεωμένοι να αγοράσετε τα συμπληρώματα για να πάρουν τις μοναδικές αυτές χρωματικές απολήξεις,και να τηρείται τακτικό καθημερινό πρόγραμμα προσθήκης αυτών των ζουμιών.Τέλος,αυτός είναι και ο λόγος(αν δεν το γνωρίζετε),που χρειάζεται ένα τακτικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα αλλαγής νερού.
 
Τα κοράλλια σας περπατάνε ουσιαστικά πάνω σε τεντωμένο σχοινί. Γιατί; Σκεφτείτε ότι τα κοράλλια σας στερούνται όλα αυτά που χρειάζονται για να αναπτυχθούν. Αν χάσετε την ρουτίνα προσθήκης συμπληρωμάτων, ή αν υπερδοσολογείτε τα συμπληρώματα,εισέρχεστε στη ζώνη κινδύνου ενδεχομένως έναρξη μιας μαζικής εκδήλωσης STN. Επίσης, οι μη-ULNS ουσίες στην αγορά, όπως η βότκα / Ζάχαρη / βιταμίνη C (Βασικές πηγές άνθρακα) είναι επίσης υπεύθυνες για STN εκδηλώσεις. Επιτρέπουν στο σύστημά σας την εξάλειψη των φωσφορικών και νιτρικών αλάτων,αλλά σε πλήρη εξάλειψη αυτών των σημαντικών στοιχείων τα κοράλλια σας θα μπούνε σε ύφεση.
 
Κάνοντας κάποια έρευνα για αιτίες νεκρώσεων στα κοράλλια, βρήκα αυτό το πολύ ενδιαφέρον άρθρο της Debbie MacKenzie που εξηγεί πώς η στέρηση τροφής (όπως στην προκειμένη περίπτωση μέσω PO4 και NO3), μπορεί να προκαλέσει το θάνατο κοραλλιών. Εδώ είναι ένα απόσπασμα:
 
"Υπάρχει ένας καλός λόγος να υποπτευόμαστε ότι τα χαμηλά αποθέματα των λιπιδίων και η μείωση τους προηγούνται της λεύκανσης σε πολλές περιπτώσεις και όχι από το αποτέλεσμα, όπως θα μπορούσε κανείς να υποπτεύεται. Ευρεία εμφάνιση λοιμωδών νόσων και προβλημάτων μεταξύ των παρασιτικών (όχι λεύκανση) στα κοράλλια είναι άλλη μια αιτία σοβαρής ανησυχίας για τους επιστήμονες,τα τελευταία χρόνια. Και,όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, επιβραδύνει την ανάπτυξη (όχι λεύκανση) και πράγματι συμβαίνει σε ορισμένες «παρθένες» περιοχές εδώ και δεκαετίες. Ως εκ τούτου, είναι λογικό να υποπτευόμαστε ότι κάποια βασική παράμετρος έχει προκαλέσει αυτές τις αλλαγές και έτσι αποδυναμώθηκε η κοραλλιογενείς κοινότητα στο σύνολό της, επιτρέποντας μια προδιάθεση σε πολλά κοράλλια στην "λεύκανση" κάτω από την πίεση της θερμοκρασίας.Η στέρηση τροφής είναι σίγουρα σύμφωνα με το πρότυπο παρουσίασης των συμπτωμάτων (επιβράδυνση της ανάπτυξης, χαμηλά αποθέματα λιπιδίων, μειωμένη ανοσία και αναπαραγωγή, την τελικά θάνατος)."
 
Με απλά λόγια χωρίς τροφή τα κοράλλια δεν μεγαλώνουν και τελικώς καταλήγουν.
 
Έτσι, τώρα ξέρετε τι είναι αργή νέκρωση των ιστών και με τι μοιάζει.Όπως,ξέρετε τώρα και τι πρέπει να προσέξετε κατά την ανάλυση/παρατήρηση των sps κοραλλιών.Πράγματα όπως διακυμάνσεις αλατότητας, διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, της αλκαλικότητας και εξαιρετικά χαμηλά σε θρεπτικά συστήματα πρέπει να αποφεύγονται. Εδώ είναι μερικά από τα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να διορθώσετε τα προβλήματα σας:
 
Αυξομοιώσεις στην Θερμοκρασία:
post-819-0-62028500-1364742494_thumb.gif
 
Αν παρατηρήσετε ότι υπάρχουν συχνές διακυμάνσεις στην θερμοκρασία της τάξης των 3-5 βαθμών C, θα πρέπει να εφαρμόσετε κάποιο είδος της συσκευής ελέγχου. Το καλύτερο θα είναι είτε έναν ειδικά σχεδιασμένο ελεγκτή θερμοκρασίας, όπως ο eliwell. ή ένα παρόμοιο σύστημα ελέγχου (όπως ο Reef Keeper ή ο Profilux). Κατά τους χειμερινούς μήνες, χρησιμοποιούμε θερμοστάτες για να συμβαδίσουμε τις απαιτήσεις θέρμανσης. Οι περισσότεροι θερμαντήρες έχουν έναν ελεγκτή,αλλά συχνά μπορεί να αποτύχει με την φθορά. Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, η θερμοκρασία μπορεί να αυξηθεί και είναι ανάγκη να την ρίξουμε. Πολλοί χομπίστες χρησιμοποιούν ανεμιστήρες, οι οποίοι κατευθύνονται προς την επιφάνεια του νερού ή ψυκτικά τα οποία απαιτούν πολλή ηλεκτρική ενέργεια για να τρέξουν. Με μια μονάδα ελέγχου ελέγχου θερμοκρασίας, μπορούν να ενεργοποιήσουν ή να τους απενεργοποιήσουν, με πολύ μικρή διακύμανση, και αντίστροφα με τους ανεμιστήρες / ψύκτες σας. Η θερμοκρασία θα πρέπει να σταθεροποιηθεί με αυτόν τον τρόπο, και δεν θα διακυμαίνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας ή της νύχτας.
 
Αυξομοιώσεις στην αλατότητα:
post-819-0-56353500-1364742563_thumb.jpg
 
Η πιο σημαντική πτυχή της διατήρησης sps κοραλλιών είναι η διατήρηση των επιπέδων αλατότητας. Το καλύτερο εργαλείο για τη διατήρηση της αλατότητας είναι να χρησιμοποιήσετε ένα από τα Top Auto Off (ATO) κοινώς αυτόματη αναπλήρωση νερού, η οποία αποτελείται απο αισθητήρες. Οι αισθητήρες αυτοί λένε τον ελεγκτή να συμπληρώνει με γλυκό νερό από το δοχείο αποθήκευσης όταν αυτό εξατμίζεται απο το ενυδρείο.Έτσι η αλατότητα μένει σταθερή.Τώρα, αν θέλετε ακόμα μεγαλύτερη σταθερότητα και το κομμάτι τεχνολογία, ώστε η μονάδα του υπολογιστή να έχει τον ελέγχο(όπως ένα Profilux ή RKE) αυτό επιβλέπει το έργο που επιτελείται από την ATO. Σε περίπτωση που ο αισθητήρας αποτύχει, ο ελεγκτής του συστήματος μπορεί να παρακάμψει την ATO. Μπορεί να αντλήσει ή να κλείσει μια αντλία σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Μπορείτε να παρακολουθείτε την αλατότητα σας ψηφιακά μέσω ενός συστήματος ελέγχου, και να ορίσετε τα επιθυμητά επίπεδα με βάση τις ανάγκες σας. Οι διακυμάνσεις της αλατότητας θα ανήκουν στο παρελθόν.
 
Aυξομοιώσεις που αφορούν την Αλκαλικότητα:
post-819-0-72233500-1364742604_thumb.gif
 
Το μόνο πράγμα που μπορεί να είναι εύκολα απαρατήρητο είναι η αλκαλικότητα. Εάν έχετε είτε έναν αντιδραστήρα ασβεστίου, δοσολογείται kalkwasser με κάποιον αντιδραστήρα ή χρησιμοποιείτε περισταλτική αντλία, τον ρυθμό της οποίας ελέγχετε.Παρόλα αυτά η αλκαλικότητα μπορεί να αλλάξει γρήγορα. Λόγω απόφραξης της γραμμής το Kalkwasser μπορεί να βγει εκτός ισορροπίας (υψηλές συγκεντρώσεις), με τις προσθήκες ζώων,την πρόσληψη σας από τις αλλαγές προκαλεί το fragging , διαταραχές στο pH κλπ. Δεν υπάρχει ένας πραγματικός τρόπος για τον έλεγχο αυτό, εκτός από τη χρήση ενός σταθερού μηχανισμού...Ο μόνος τρόπος για να βεβαιωθείτε γνωρίζοντας πώς θα ανταποκριθεί στις ανάγκες του συστήματός σας είναι να εκτελέσετε μέρα με την ημέρα ALK μετρήσεις χρησιμοποιώντας ένα τεστ  Μόλις αισθανθείτε ικανοποιημένοι με το ποσοστό που αντιστοιχεί στο ποσοστό πρόσληψης,οι διακυμάνσεις θα είναι ελάχιστες και σε ανεκτά επίπεδα.
 
Κάθε φορά που θα χρησιμοποιήσετε κάποια καινούργια παρτίδα συνθετικό αλάτι καλό είναι να κάνετε ένα τέστ το dKh πριν το χρησιμοποιήσετε για αλλαγή νερού.Δεν είναι λίγες οι φορές που λόγω ασυμβατότητας η αλκαλικότητα εκτινάχθηκε από το 6,5-7,5 που απαιτούν αυτές οι μέθοδοι στο 9,5-10 πράγμα που από μόνο του για αδιευκρίνιστους λόγους(ίσως λόγω διαύγειας του νερού) οδηγεί σε RTN/STN.
post-819-0-31866700-1364745307_thumb.jpg
 
Αποφύγετε την προσθήκη ρυθμιστικών διαλυμάτων (buffers),όταν προσπαθείτε να σταθεροποιηθεί το pH σας (ή ALK). Μερικοί χομπίστες  καταπολεμούν των ταλάντευση του pΗ με προσθήκη ενός όξινου προϊόντος, όπως είναι η μαγειρική σόδα. Η σχέση μεταξύ της Αlk και το pH είναι θετική, οπότε αν έχετε ενισχύσει μία παράμετρο, η άλλη θα ενισχυθεί επίσης. Γι 'αυτό να είστε προσεκτικοί, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να προκαλέσει STN.
 
ULNS (Ultra Low Nutrient Systems):
post-819-0-65400800-1364743225_thumb.jpg
 
Τα κοράλλια χρειάζονται θρεπτικά συστατικά για να αναπτυχθούν. Χρειάζονται φως και χρειάζονται και τροφή (ζωοπλαγκτόν). Έτσι, όταν αφαιρέσουμε τα θρεπτικά συστατικά, τους επιβάλουμε να ζούνε σε πολύ κακή κατάσταση. Μόνο μέσω πρόσθετων διαλυμάτων(κοινώς ζουμιά..)όπως αμινοξέα,ιχνοστοιχεία (κάλιο, σίδηρο,στρόντιο, κλπ), τους επιτρέπουμε να αποκτήσουν ξανά την υγεία τους. Γιατί λοιπόν να μπούμε σε αυτήν τη διαδικασία; Αλλά για να μην παρεκκλίνω, αν υπόκεινται σε αυτό το είδος του περιβάλλοντος, σκεφτείτε την ρύπανση της δεξαμενής σας.Με την προσθήκη του αζώτου (ή Νιτρικά σε αυτή την περίπτωση), και φωσφόρου (ή φωσφορικά), δίνετε στα κοράλλια ότι χρειάζονται για να αναπτυχθούν.Σε μικρές ποσότητες, αυτά τα στοιχεία είναι απαραίτητα στο νερό. Μόνο αν υπερβάλουμε βλέπουμε υπερανάπτυξη από φύκια και άλγες. Έτσι τροφοδοτούμε τη δεξαμενή μας από τις ζωοτροφές που τα ψάρια και τα κοράλλια τρέφονται. Προσθέστε πρωτεΐνες, όπως oι γαρίδες mysis,microplankton,αυγά Silversides,cyclops,rotifers,brine shrimp.Μην αποψύχεται τις κατεψυγμένες τροφές σας για ένα χρονικό διάστημα.Αφήστε λίγα φωσφορικά άλατα στο νερό σας. Γκάζι για το skimmer. Αφήστε το skimmate να γίνει βούρκος.
 
Κάντε το αυτό μέχρι να παρατηρήσετε τα μακροφύκια στο refugium σας να απογειώνονται. Μπορείτε να δείτε την  chaetomorpha σε μια έκρηξη ανάπτυξης. Αυτό είναι ένα σημάδι που μπορεί να επιβραδύνει, τα αυξημένα νιτρικά/φωσφορικά σας. Μερικοί λένε ότι η δόση καλίου ή βαρίου (η ZeoVit πωλεί Κ-Balance και Β-Balance) ότι θα βοηθήσει στην αποκατάσταση της υγείας και στο χρώμα των κοραλλιών σας. Ένας δείκτης της χαμηλής σε κάλιο περιεκτικότητας του νερού είναι η απώλεια του μπλε / κόκκινου χρώματος σε montiporas και acroporas.Ψάξτε για αυτό το πράγμα όταν αναρωτιέστε σχετικά με την προσθήκη καλίου και βαρίου. Αν δεν είστε σίγουροι για την προσθήκη αυτή, μόλις ολοκληρωθεί η 25% αλλαγή νερού με ένα καλό συνθετικό αλάτι,αυτό φτάνει για να αναλάβει την ισορροπία των τιμών αυτών.
 
 
Μερικές φορές, μπορείτε να συντομεύσετε την φωτοπερίοδο σας,γιατί τα κοράλλια σε αυτή την κατάσταση είναι πιο ευαίσθητα στο φως .. ειδικά όταν είναι ερεθισμένα και ζούνε σε φτωχό από θρεπτικά περιβάλλον. Υψηλής έντασης φωτισμός μπορεί να προκαλέσει STN, οπότε να είστε προσεκτικοί.Σε περιπτώσεις προχωρημένης νέκρωσης καλύτερες πιθανότητες συγκεντρώνει το κόψιμο του υγιούς κοραλλιού και τοποθέτηση του σε κάποιο άλλο σημείο στο ενυδρείο,το dip με κάποιο σκεύασμα ιωδίου,η χρήση αντιβιοτικών όπως Doxycycline/Tetracycline αλλά όλα αυτά δείχνουν να δουλεύουν ελάχιστα...κοινώς έχουν πολύ κακή πρόγνωση και είναι δύσκολο να επαναφέρετε ένα κοράλλι στο 100%. 
post-819-0-43168600-1364743186_thumb.jpg
 
 
Αν έχετε κάποια ιστορία να πείτε, ή θέλετε να την μοιραστείτε, παρακαλούμε να κάνετε τα σχόλιά σας παρακάτω. Θα θέλαμε να ακούσουμε,γιατί είμαι βέβαιος ότι πολλοί από σας έχουν αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα. Όλοι μας μπορούμε να μάθουμε από την ιστορία σας.
 
 
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Είχα πρόσφατα την εμπειρία από αργή νέκρωση των ιστών στα περισσότερα από τα λίγα sps που έχω.

Το περίεργο είναι ότι κάποια ποιο "δύσκολα" κοράλλια δεν κατάλαβαν τίποτα, ενώ κάποια άλλα ποιο εύκολα, είτε νεκρώθηκαν τελείως, είτε έμειναν άθικτες μόνο οι κορυφές τους. !!!

​Τελικά δεν μπόρεσα να προσδιορίσω τι ήταν αυτό που έφταιγε.

Η αλλαγή φωτισμού από Τ5 σε led θα μπορούσε να είναι ένας λόγος, αλλά η προσαρμογή τους στην αλλαγή φωτιστικών συνθηκών έγινε κανονικά....

Τα βασικά στοιχεία του νερού και οι διακυμάνσεις ήταν και είναι στα κανονικά επίπεδα...

​Παράσιτα από γνωρίζω δεν πρέπει να έχω, εκτός από αστερίνες που δεν τις πέτυχα πάνω σε ζωντανούς οργανισμούς, παρά μόνο στον βράχο και στα τζάμια...

Από ένα σημείο και μετά, και μη γνωρίζοντας τι είναι αυτό που φταίει ώστε να το καταπολεμήσω / διορθώσω, άφησα τα πράγματα να εξελιχτούν από μόνα τους.

Link to comment
Share on other sites

Υπεροχο αρθρο Αλεξ!!

Η αληθεια ειναι οτι με επιασε μια ανασφαλεια και καρφωθηκα στο τζαμι να κοιταω το ενυδρειο :pinch:

Link to comment
Share on other sites

ωραιο αρθρο.συγχαρητηρια αλεξανδρε.

και εγω αντιμετωπιζω και συνεχιζω να εχω τετοιου ειδους προβληματα.πλεον κανω κανονικα τις ρουτινες μου και δεν ασχολουμαι αλλο.δεν κρυβω πως εχω αρχισει να κουραζομαι.αν δεν θελουν αυτα,δεν τα θελω και εγω....

Link to comment
Share on other sites

Πολύ ωραίο άρθρο και σημαντικές πληροφορίες!

Link to comment
Share on other sites

Εξαιρετική ανάλυση!!!

Δυστυχώς και εγώ είχα και έχω μικρές STN όταν όμως πρόσφατα είδα τι πάει να πει RTN... έμεινα άφωνος. Να μεγαλώνεις ένα κοράλλι για μήνες και να το χάνεις σε λίγες ώρες. Όπως γράφεις και εσύ Αλέξ ίσως να έφταιξε ο υπερβολικός φωτισμός, ίσως αυξομειώσεις αλκαλικότητας, ίσως κάποιο καινούργιο μαγικό ζουμί, ίσως.. ίσως...

Το μόνο σίγουρο είναι, πως όσο ποιο απλά διατηρούμε τον υφαλό μας τόσο περισσότερο θα χαρούμε το χόμπι.Και τελικά καταλήγω πως και οι νεκρώσεις, τα φραγκαρίσματα, οι απώλειες, είναι στο πρόγραμμα, τα αποδέχομαι...και γλυτώνω τα ψυχοφάρμακα :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Μπραβο Αλεξ,κατατοπιστικοτατος!

Ειναι παρα πολυ οι παραγοντες που εχουν σαν αποτελεσμα την καταληξη ενος sps

Το καλυψες το θεμα και με το παραπανω! :bigemo_harabe_net-64:

Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλό και εξαιρετικό άρθρο!

Μπράβο Αλέξη.

Link to comment
Share on other sites

Μπραβο Αλεξ .. Πολύ καλό άρθρο .θα συμφωνήσω ότι αλκαλικοτητα και αλατοτητα είναι οι πιθανοτερες αιτίες σε τέτοια προβλήματα.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Σε γενικές γραμμές είμαι σύμφωνος με το άρθρο μπράβο Αλέξανδρε. Συνήθως μπορούμε να προσδιορίσουμε τι φταίει. Όταν έχουμε μικρές δράσεις έχουμε αντίστοιχα και μικρές αντιδράσεις. Εννοώντας ότι αν μεταβάλλουμε ένα πράγμα και έχουμε την παρατήρηση και υπομονή για την αντίδραση του συστήματος μας μπορούμε να προσδιορίσουμε πιθανά αίτια. Να εξηγήσω τον τρόπο που τρέχω το σύστημά μου για να αναφέρω και ένα παράδειγμα. Δεν χρησιμοποιώ κάποια μέθοδο απονιτρωποιήσης, 3 μήνες τώρα μονο που πρόσθεσα ριακτορα άλγης και χαετο, βασικός λόγος η ενίσχυση του pH. Το σύστημα όμως τρέχει 25 μήνες με επιτυχία και το στηρίζω αυτό στο ότι μεγάλο μέρος των κοραλλιών μου γύρω στο 90% είναι κοράλλια που με μαθηματική ακρίβεια άφηναν τη ζωή σε άλλα συστήματα. Στο θέμα μας χρησιμοποιώ άνθρακα και ελάχιστη ποσότητα αντιφωσφορο 40gr σε 250 λίτρα ενυδρείο για να διαχειρίζομαι μεγάλα σκαμπανεβάσματα στα φωσφορικά λόγω δυνατών ταισματων. Η χαμηλή ιχθυοφορτωση μου επιτρέπει να διατηρώ τα Νο3 μου σε τιμές 0.75- 1.5 (red sea pro) τα φωσφορικά μου από 0-0.04 (Hanna LR). Ένα ulns σύστημα χωρίς να πιέζεται με άνθρακα για τάισμα των βακτηρίων. Αντίθετα βρίσκω τη ρουτίνα άκρως χρηστική όπως και μια αλλαγή της τάξης του 8-10%. Κάθε αλλαγή τη συνοδεύω με βακτήρια. Πριν κάποιους μήνες ήθελα να δοκιμάσω μια τροφή κοραλλιών η οποία είχε μέσα βιοπολυμερη γνωστής εταιρείας. Ένα κοραλλι το οποίο είχα επαναφέρει με κόπο και υπομονή από τα δυνατότερα του συστήματος μου ξεκίνησε RTN. Σαφώς και δεν ήταν κάποιο τυχαίο γεγονός. Ήμουν πεπεισμένος ότι το κοράλλι είχε βακτηριακή, και είχε επιρεαστει από την τροφή. Απομάκρυνση - φραγκαρισμα τελικά ήταν αρκετά για να σταθεροποιηθεί και να επανέλθει. Εννοείτε ότι σταμάτησα την τροφή. Να πω ότι για το RTN ως επί τω πλείστον θεωρώ ότι οφείλεται σε βακτηριακές, αν προσθέσουμε και ένα πιθανό τάισμα με άνθρακα... Επίσης για να περιοριστεί το στρες στο κοράλλι σε τέτοιες περιπτώσεις για dip θεωρώ κατάλληλο το frag recover (τελείως φυτικό) και το φραγκαρισμα αρκετά πιο μακρυά από τη νέκρωση. Να προσθέσω ότι σίγουρα η εταιρεία δεν φταίει με το προϊόν. Όλες οι εταιρείες δομούν τα προϊόντα τους μέσα σε μια σειρά από προϊόντα. Προφανώς αν συνδυαζόταν με όλη τη σειρά να μην υπήρχε τέτοιο πρόβλημα. Πλέον οι εταιρείες έχουν από πίσω τους εργαστήρια και ερευνητές που δουλεύουν για να βγάζουν άρτια προϊόντα και να μας λύνουν τα χέρια. Αρκεί να ξέρουμε πως να τα χρησιμοποιήσουμε. Ούτε με "αυξημένα" Νο3 προκύπτουν άλγες. Για παράδειγμα GHA προκύπτει με την ύπαρξη αμμωνίας στο σύστημα. Η αμμωνία παράγεται με συνεχή ρυθμό μέσα σε κάθε σύστημα. Το αν χρησιμοποιείται από τα βακτήρια ή τις άλγες είναι κάτι διαφορετικό. Σαφώς και η παρουσία τους υποδεικνύει ένα βρώμικο ενυδρείο όχι τόσο σε χημικο επίπεδο αλλά σε φυσικό. Ακόμα και το επίπεδο των νιτρικών να είναι στο 20ppm δεν υπάρχει πρόβλημα, ούτε η παρουσία των φωσφορικών υποδηλώνουν πρόβλημα, δεν αναφέρομαι σε εκτοξευμενες τιμές. Τα ditritus διασπώνται σε αμμωνία, η αμμωνία συνήθως απορροφάται από τα βακτήρια στο βράχο μας. Όμως οι άλγες χρησιμοποιούν την αμμωνία εξαιρετικά αποτελεσματικά και εύκολα, με αποτέλεσμα να αξιοποιούν την αμμωνία πριν τα βακτήρια την μετατρέψουν σε νιτρώδη, βάση του κύκλου του αζώτου. Αποτελέσμα της προηγούμενης δράσης είναι κάποια βακτήρια να πεθάνουν, και σε φαύλο κύκλο οι άλγες δυναμώνουν τα βακτήρια εξασθενούν και πάει λέγοντας. Εδώ είναι λοιπόν είναι το σημείο που ενίσταμαι στο άρθρο. Οι άλγες επί της ουσίας υπερισχύουν των βακτηρίων, κάτι το οποίο ενισχύεται με την ανάπτυξη και επέκταση των αλγών πάνω στο βράχο ο οποίος φράζεται στερώντας από τα βακτήρια πολύτιμη επιφάνεια. Όσο και να μειωθουν τα νιτρικά και τα φωσφορικά η συνθήκη που αναφέρω δεν αντιστρέφεται. Συνεπώς για να μην πλατιαζω σταθερότητα είναι το κλειδί συμφωνώ! Keep Reefing!




Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Εξαιρετική ανάλυση και από τον @Alexpsycho και από τον @Giwrgos Fragoulis  και πολλή τροφή για σκέψη και επαναπροσδιορισμό των μεθόδων και της ρουτίνας μας. Ευχαριστούμε πολύ!!! Τέτοιες συζητήσεις ανεβάζουν πολύ το επίπεδο της αντίστοιχης κατηγορίας...

 

Ένα σημείο που με προβληματίζει εμένα σχετικά με τα βακτήρια και για αυτό και δεν τα χρησιμοποιώ είναι το εξής:

Ξέρουμε τι περιέχουν όλα αυτά τα προϊόντα που τα αγοράζουμε σαν βακτήρια;

Απ ότι έχω υπόψη μου καμιά εταιρεία δε δίνει σαφείς πληροφορίες πέραν από τον γενικό χαρακτηρισμό εκατομμύρια βακτηρίων, ή συνδυασμός ωφέλιμων βακτηρίων κτλ. Προσωπικά, πιστεύω ότι πολύ δύσκολα παραμένουν ζωντανά εκατομμύρια βακτήρια μέσα σε ένα μπουκαλάκι για τόσους μήνες μέχρι να χρησιμοποιηθούν. Και τί τρώνε τα βακτήρια τόσο καιρό μέσα στο μπουκαλάκι για να παραμένουν σε ζωή; Επιπλεόν, εδώ σε ένα ενυδρείο με 300 λίτρα αν έχουμε απότομη ανάπτυξη βακτηρίων (που την αντιλαμβανόμαστε ως θολούρα στο νερό) μπορεί να έχουμε θέμα με έλλειψη οξυγόνου, καθώς τα αερόβια βακτήρια καταναλώνουν μεγάλη ποσότητα οξυγόνου. Σε ένα μπουκαλάκι 100 ml πως παραμένουν ζωντανά τόσο καιρό;

 

Συνεπώς αν αυτά τα προιόντα δεν περιέχουν εκατομύρια ζωντανών βακτηρίων, τότε τι περιέχουν; Είναι μήπως ουσίες που οδηγούν σε ραγδαία ανάπτυξη βακτηρίων; Μήπως είναι απλά τροφή βακτηρίων, ουσιαστικά κάποια πηγή άνθρακα που μπορούμε να τον βρούμε πολύ πιο οικονομικά αν θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε; 

 

Δεν είναι ότι αμφισβητώ την αποτελεσματικότητά τους, εξάλλου χιλιάδες χομπίστες τα χρησιμοπιούν σε όλο τον κόσμο και προφανώς βλέπουν αποτελέσματα. Αυτή η άγνοια όμως για το τι ακριβώς περιλαμβάνουν αυτά τα ζουμιά είναι που με κάνουν διστακτικό για να τα χρησιμοποιώ. Προσωπικά δε με ικανοποιεί ο χαρακτηρισμός συνδυασμός ωφέλιμων βακτηρίων γιατί όπως εξήγησα πιστεύω ότι δύσκολα ισχύει κάτι τέτοιο. Προτιμώ να γνωρίζω ακριβώς με ποιο τρόπο λειτουργεί ένα προιόν, τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο, και όταν αποφασίσω να το χρησιμοπιήσω να δω αν στο δικό μου σύστημα έχει αυτή τη συμπεριφορά ή όχι. 

Link to comment
Share on other sites

@thediscusman κατά μία έννοια έχει μια βάση αυτό που σκέφτεσαι. Θα σου πω όμως τι γνωρίζω. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλές εταιρείες και πολλά σκεύασματα βακτηρίων. Δεν τα έχω δοκιμάσει όλα, και ούτε τις εμπιστεύομαι όλες. Είναι πάρα πολλοί οι παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση αερόβιων αυτότροφων βακτηρίων. Η αλκαλικότητα, το ρΗ και η θερμοκρασία μπορούν να επηρεάσουν την απόδοσή τους, όμως όντας αερόβια, το οξυγόνο έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα, μιας και αυτό είναι που χειρίζεται τη ζωή και δράση αυτών. Όταν λοιπόν αυτά στερούνται του οξυγόνου, δεν πεθαίνουν απλά όπως θα παθαίναμε εμείς ή άλλοι οργανισμοί. Αντίθετα, καταλήγουν σαν σε κατάσταση "χειμερίας νάρκης" επιβραδύνοντας δραστικά τα μεταβολισμό τους. Αυτό τους επιτρέπει να επιβιώσουν για παρατεταμένες χρονικές περιόδους σε ένα αναερόβιο περιβάλλον, παρά του γεγονότος ότι δεν είναι σε θέση να καταναλώσουν αμμωνία και νιτρώδη άλατα. Σε αυτή την κατάσταση μπορούν να μείνουν περί τους 8 μήνες, τρεφομενα από τα δικά τους διατροφικά αποθέματα. Άρα δεν απαιτείται η σιτιση τους. Το μόνο που θα μπορούσε να τα σκοτώσει, είναι εισαγωγή μιας τοξικής χημικής ουσίας στο μπουκάλι από ένα τρίτο μέρος η το μπουκάλι να εκτεθεί σε ακραίες θερμοκρασίες. Τώρα μπορείς αν θες να το αμφισβητήσεις, αλλά μπορώ να σου πω ότι ταξιδεύουν ψάρια και κοράλλια σε πολύ πιο δυσμενείς συνθήκες για το λόγο του ότι έχουν και μεγαλύτερες ανάγκες. Επίσης οι εταιρείες φέρουν ευθύνη για τα προϊόντα τους. Τα προϊόντα ελέγχονται δοκιμάζονται πλέον αξιολογούνται, μεγάλο το ρίσκο στο να προωθούν προϊόντα τα οποία έχουν απλά νερό μέσα. Οι καταγγελίες θα έπεφταν βροχή. Η αποδοτικότητα των σκευασμάτων πάλι μπορώ από προσωπική άποψη να πω ότι δουλεύει φαίνεται στο στρώσιμο του ενυδρείου σε αρχικό στάδιο και στη συνέχεια στη σταθερότητα της βιολογίας η οποία διατηρεί ένα περιβάλλον. Για παράδειγμα αν ένα ενυδρείο ταλανίζεται από αλγες δεν φταίνε τα Νο3 και τα Po4 φταίει η ανισορροπία της βιολογίας.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Giwrgos Fragoulis said:

Όταν λοιπόν αυτά στερούνται του οξυγόνου, δεν πεθαίνουν απλά όπως θα παθαίναμε εμείς ή άλλοι οργανισμοί. Αντίθετα, καταλήγουν σαν σε κατάσταση "χειμερίας νάρκης" επιβραδύνοντας δραστικά τα μεταβολισμό τους. Αυτό τους επιτρέπει να επιβιώσουν για παρατεταμένες χρονικές περιόδους σε ένα αναερόβιο περιβάλλον, παρά του γεγονότος ότι δεν είναι σε θέση να καταναλώσουν αμμωνία και νιτρώδη άλατα. Σε αυτή την κατάσταση μπορούν να μείνουν περί τους 8 μήνες, τρεφομενα από τα δικά τους διατροφικά αποθέματα. Άρα δεν απαιτείται η σιτιση τους. Το μόνο που θα μπορούσε να τα σκοτώσει, είναι εισαγωγή μιας τοξικής χημικής ουσίας στο μπουκάλι από ένα τρίτο μέρος η το μπουκάλι να εκτεθεί σε ακραίες θερμοκρασίες.

Πραγματικά πολύ ενδιαφέρον αυτό!! Ευχαριστώ πολύ!!

Είναι επιβεβαιωμένο αυτό επιστημονικά;  Όπως το εξηγείς, ναι όντως μπορεί να έχουμε πραγματικά ζωντανά βακτήρια κλειστά σε πολύ μικρή ποσότητα νερού για πολύ μεγάλο διάστημα. Οπότε φαντάζομαι οι εταιρείες φροντίζουν να αναγράφεται ημερομηνία λήξης, μέσα στο περιθώριο της οποίας τα βακτήρια παραμένουν ζωντανά.

 

Μια άλλη απορία μου είναι η εξής: Γιατί χρειάζεται να προσθέτουμε βακτήρια σε ένα στρωμένο σύστημα που υποτίθεται ότι με βάση το βιοφορτίο και τις παραγόμενες ποσότητες είτε σε αζωτούχες ενώσεις είτε σε φωσφορικά, υπάρχουν τόσο μεγάλες αποικίες βακτηρίων όσες χρειάζονται; Τι είναι αυτό που κάνει τις αποικίες να φθίνουν και να χρειάζεται να ενισχυθούν ξανα; 

Ίσως η απάντηση βρίσκεται σε αυτό που ανέφερες σε προηγούμενο ποστ ότι ουσιαστικά αποικίες βακτηρίων και οι άλγες (στο refugium ή ATS ή ό,τι έχει ο καθένας) είναι ανταγωνιστές, τουλάχιστον όσον αφορά την αμμωνία, και εμείς θέλουμε να παρέχουμε μια συνεχή ενίσχυση στις αποικίες βακτηρίων, αλλά πες μας και εσύ τη γνώμη σου.

 

Υ.Γ. Ίσως καποιος να θεωρεί ότι το ψειρίζουμε πολύ, αλλά πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε με όσο μεγαλύτερη λεπτομέρεια τον μηχανισμό με τον οποίο λειτουργεί το καθετί για να μπορούμε να παρέχουμε καλύτερο περιβάλλον στους οργανισμούς που διατηρούμε  και να αποφεύγουμε αδικαιολόγητες συμπεριφορές.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Τα μπουκαλάκια ενδεχομένως να περιέχουν βακτηριοστατικούς παράγοντες - ουσίες μέσα που επιβραδύνουν την αναπαραγωγή και μεταβολισμό τους.  Οπότε τα βακτήρια μέσα βρίσκονται σε μια συγκέντρωση τάδε, και πάντα stand by για να ξεκινήσουν.

Αυτό με το οξυγόνο δεν το εχω ακούσει ποτέ που λέει ο φραγκούλης, αλλα δεν το θερωρώ απίθανο. 

Καμιά εταιρια δεν πρόκειται να μας πει τι ακριβώς γίνεται μέσα, καθώς θα αποκαλύψουν την πατέντα απο την οποία βγάζουν κέρδος.

 

Στο γιατί προσθέτουμε εγω θα το δικαιολογούσα στο οτι με την αλλαγή νερού αφαιρούμε μια ποσότητα βακτηριδίων που πρέπει να αναπληρωθεί. Όμως για μενα αν το βιοφορτίο μέσα στο ενυδρειο δεν ειναι μεγάλο, δεν θα παίξει και μεγάλη διαφορά η απώλεια αυτη, καθώς τα βακτήρια (και ειδικά σε τέτοιες θερμοκρασίες) αναπτύσσονται ταχύτατα, και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα αναπληρωθούν.   

Σε συστήματα που εχει μεγάλο βιοφορτίο, και πέφτει φουλ τροφή μέσα, τότε αυτο το διάστημα αναπλήρωσης του πληθυσμού τους πιθανόν να επιφέρει άνοδο ΝΗ3,ΝΟ2 και ΝΟ3

 

 

Link to comment
Share on other sites

Κάθε φορά που προσθέτουμε βακτήρια στο σύστημα μας, ένα κομμάτι αυτών, καταναλώνετε από τα ζωντανά μας, ψάρια, κοραλια, ένα κομμάτι αυτών αφαιρούνται από το σκιμερ, ένα κομμάτι αυτών πεθαίνει, και ένα κομμάτι μένει στο σύστημα, μας. Με τον καιρό και με το πέρασμα των γενεών, υπάρχει ένα ποσοστό από τα βακτήρια μας που που παρουσιάζουν τα στελέχη τους, αλλιωση στο DNA τους. Έτσι προσθέτουμε κάθε βδομάδα νέα στελέχη ώστε να βάστα με το σύστημα μας ενημερωμένο και υγιή. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή κάντε είσοδο για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να προσθέσετε ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Δημιουργήστε ένα νέο λογαριασμό. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Είσοδος
×
×
  • Create New...